Update cookies preferences

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Akademik Bilgi Sistemi

Dr. Öğr. Üyesi
GÜLHAYAT ARZU ERTURAN TOPGÜL

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Mimarlık Fakültesi
Şehir Ve Bölge Planlama Bölümü
Şehircilik Anabilim Dalı


İstanbul Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUP) Aşama II- Uygulama Planı / Istanbul Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP): Stage II – Implementation Plan
Danışman - Avrupa Birliği - Devam Ediyor
İstanbul Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUP) Aşama II- Uygulama Planı kapsamında İBB'ye danışmanlık verilmektedir. , 02.07.2023
İstanbul Genelinde Bisiklet Yolları Ön Projelerinin Hazırlanması Hizmet Alımı
Danışman - Özel Kuruluşlar - Tamamlandı
İstanbul Genelinde Bisiklet Yolları Ön Projelerinin Hazırlanması Hizmet Alımı projesi kapsamında İstanbul için geliştirilecek 150 km'lik bisiklet yol ağının oluşturulması konusunda danışmanlık verilmiştir. , 01.02.2022
Metropol Çeperinde Kamusal Yaşam Deneyimlerinin Sosyal ve Mekansal Boyutları
Araştırmacı - Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi - Tamamlandı
Bu çalışmanın amacı, İstanbul’un çeper ilçelerinden biri olan Pendik’te, farklı kentleşme örüntüleri gösteren iki mahalle olan Doğu Mahallesi ve Orta Mahallesi’nde yaşayan kentli bireylerin günlük yaşam deneyimlerinden yola çıkarak, mahalle, ilçe ve metropol düzeyinde hangi ve ne tür kamusal mekanları ve olanakları kullanarak toplumsallaşma ve kamusal yaşama katılma deneyimi geliştirdiğini, bireysel farklılıklara (yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna, istihdam koşullarına, aidiyet duyulan mahalle, iş ya da okul çevresi gibi ortama, boş zaman alışkanlıklarına vb.) göre ortaya çıkan çeşitliliği anlamaktır. Böylece çeperde yaşayan bir kentli bireyin gün içinde ne tür kamusal pratiklerde bulunduğunun ve bu pratiklerin hangi teritorilere uzandığının ortaya çıkarılması, kamusal yaşama katılımda bireylerin yaşadıkları sorunlar ile kullanılabilen olanakların bireylerin yaşamına etkilerinin anlaşılması yaş, cinsiyet, istihdam koşulları gibi olgusal özelliklerine göre belirleyicilerin neler olduğunun tespit edilmesi hedeflenmektedir. , 15.07.2019
Kentlerde Yürünebilirliğin Çok Boyutlu Analizi: İstanbul Örneği
Araştırmacı - Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi - Tamamlandı
Bu çalışma; “kentlerde daha çok yürünebilir mekanlar yaratmak amacıyla yapılacak olan analizlerin mekânsal özellikler kadar algısal boyutu da içeren çok boyutlu bir yaklaşımla ele alınması gerektiği” hipotezi üzerine kuruludur. Söz konusu hipotezden yola çıkarak bu çalışma “Kentsel mekânın yu¨ru¨nebilirliği çok boyutlu bir şekilde nasıl analiz edilebilir?” temel araştırma sorusunu u¨zerinden şekillenmiştir. Bu soruyu temel alarak yu¨ru¨nebilirlik kavramı çalışmada mekânsal, olgusal ve algısal olmak üzere üç farklı boyut üzerinden bu¨tu¨ncu¨l bir şekilde ele alınmıştır. Covid-19 pandemisinin araştırma sürecine denk gelmesi üzerine ise pandemi koşulları da araştırmanın bir parçası haline gelmiş ve “Belirsizlik zamanlarında yürüme deneyimi ve algısı farklı kentlerde nasıl değişmektedir?” şeklinde yeni bir alt araştırma sorusu daha çalışmaya eklenmiştir. Çalışmadaki yöntemsel yaklaşımın temelini “Hareketli/Mobil Yöntemler” oluşturmaktadır. Bu kapsamda saha çalışması için seçilen Tu¨rkiye- İstanbul’daki Beşiktaş ilçesinin ve Hollanda’daki Delft şehrinin kent merkezlerinde “Birlikte Yürüme” yöntemi kullanılarak katılımcılarla yu¨ru¨yu¨şler gerçekleştirilmiştir. ‘Karşılaştırmalı kentsel çalışmalar” ise araştırmanın bir diğer önemli yöntemi olmuştur. Çalışma kapsamında benzer ve farklı dinamiklere sahip Beşiktaş ve Delft şehirlerinde “replikasyon mantığı” ile mekânsal ve zamansal açıdan karşılaştırmalı alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Covid-19 pandemisinin araştırma kurgusuna dahil olmasının sonucunda yürüme deneyimi üzerinde pandeminin etkilerini tespit etmek amacıyla zamansal bir karşılaştırma yapılması hedeflenmiştir. Araştırma kapsamında literatu¨rde yu¨ru¨nebilirliğe dair gerçekleştirilen çalışmalar detaylı şekilde incelenmiş ve literatür taraması sonucu elde edilen emniyet, trafik güvenliği, erişilebilirlik, rahatlık, çekicilik ve karma kullanım bu çalışmanın çok boyutlu yu¨ru¨nebilirlik analizinde temel alınan göstergeler olarak belirlenmiştir. Beşiktaş ve Delft kent merkezlerinde çok boyutlu yaklaşım kapsamında hareketli yöntemlerle saha çalışmaları gerçekleştirilmiş ve bu temel altı gösterge üzerinden sonuçlar ilişkisel olarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde çalışmada yu¨ru¨nebilirliğin çok boyutlu ve ilişkisel bir bakış açısı ile hareketli yöntemler kullanılarak analiz edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmış ve bu bulgular bir model önerisine dönu¨ştu¨ru¨lmu¨ştu¨r. Çok boyutluluk ve ilişkisellik olmak üzere iki temel yaklaşımı bulunan bu model önerisine göre olgusal, algısal ve mekânsal boyut birlikte ele alınmakta ve bir bütün oluşturmaktadır. Bu çok boyutlu yaklaşımın kesişiminde yer alan yu¨ru¨nebilirlik kavramı ise ilişkisel bir yaklaşımla ele alınmaktadır. Bu ilişkisellik hem yu¨ru¨nebilirlik göstergeleri arasındaki kuvvetli iç ilişkilere hem de mekânsal, algısal ve olgusal boyutlar arasındaki ilişkilere işaret etmekte, yürüme deneyiminin bu ilişkisel ve çok boyutlu yapı sonucunda şekillendiğini öne sürmektedir. Yu¨ru¨nebilirliği çok boyutlu ve ilişkisel bir yaklaşım ile ele almak ise kentleri yürünebilir kılmak adına önemli bulgular elde etmeyi sağlamaktadır. , 01.07.2019
Ordu Urban Design Guide Preliminary Study
Araştırmacı - Özel Kuruluşlar - Tamamlandı
Hızlı kentleşmenin etkisiyle artan plansız yapılaşma, pek çok kentte olduğu gibi, kuvvetli doğal eşikler ile çevrelenmiş ve kısıtlı bir alanda gelişim imkânı bulmuş Ordu kent merkezinde de kent kimliği ve nitelikli kamusal mekân gelişimi üzerinde sorunlar yaratmıştır. Kent kimliğinin güçlendirilmesi ve yerel halkın kültürüne uygun kamusal alan kullanım ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla; yerel yönetim, özel sektör ve kamu iş birliği ile “Ordu Kentsel Tasarım Rehberi Ön Çalışması” gerçekleştirilmiştir. Rehber ön çalışmasının yaklaşımı tanımlanırken; uzman görüşü ağırlıklı tasarım süreci uygulamalarının yerele özgü niteliklerden kopması bir problem olarak ele alınmıştır. Bu nedenle çalışmanın amacı; bir kente özgü olarak yerleşimin tasarım konularını yönlendiren yerel kentsel tasarım rehberlerinin kurgusu için, toplumsal katılımı ve yerele özgü değerleri tasarımın odağına alan süreç yönelimli bir yaklaşım geliştirmektir. “Ordu Kentsel Tasarım Rehberi Ön Çalışması” toplum temelli tasarım yaklaşımı, süreç tasarımı ve yönetimi çerçevesinde ele alınmıştır. Farklı ölçek ve temalardaki yerel kentsel tasarım rehberlerine adapte edilebilecek olan yaklaşım, pilot çalışma olarak kent mobilyaları ve sokak zemin tasarımı teması üzerinden ve Ordu ili özelinde örneklendirilmiştir. Bu kapsamda; saha çalışmasında gerçekleştirilen katılım yöntemleri açıklanmış; Ordu’ya özgü tasarım, uygulama ve programların oluşumuna yönelik süreç tasarımı ve yönetimi şemaları sunulmuş; tasarım ve uygulama kriterlerine ilişkin tablolar aktarılmıştır. Çalışmada nitel ve nicel karma yöntemler birlikte kullanılmış; literatür taraması yapılmış, Ordu üzerine çeşitli çalıştay, katılım toplantıları ve rehberli yürüyüşler düzenlenmiştir. Çalışmanın, yerele özgü kentsel tasarım önerileri geliştirmeyi amaçlayan çalışmalarda, toplumsal boyutun nasıl odağa taşınabileceğine ilişkin süreç yönetimi ve tasarımı konusunda ilgili kurumlara ve uzmanlara yardımcı olacağı düşünülmektedir. , 05.07.2018
Sürdürülebilir Ulaşım Politikaları Bağlamında Bozcaada’nın Ekohareketlilik Göstergeleri Açısından Değerlendirilmesi
Araştırmacı - Yükseköğretim Kurumları tarafından destekli bilimsel araştırma projesi - Tamamlandı
Bu projede Ekohareketlilik yaklaşımı temel alınarak, bu yaklaşım kapsamında geliştirilmiş olan Ekohareketlilik göstergeleri üzerinden Bozcaada’daki mevcut ulaşım yapısının sürdürülebilirlik düzeyini ölçmek ve elde edilen sonuç doğrultusunda öneriler ortaya koymak amaçlanmaktadır. Yapılacak olan çalışma kapsamında detaylıca irdelenecek olan bu göstergeler aracılığıyla Bozcaada’nın ulaşım sistemini değerlendirmenin yanı sıra, Ada’nın kurumsal kapasitesi ölçülecek, mevcut planlarda sürdürülebilir ulaşım yaklaşım ve politikalarının mevcudiyeti, ulaşım sistemindeki entegrasyon düzeyi ve ulaşım bütçesi değerlendirilecektir. Bunlara ek olarak ekohareketliliğin önemli bileşenlerinden biri olan katılım konusunda da kurumlar ve yerel sakinler özelinde değerlendirmeler yapılacaktır , 01.04.2018
‘Creatisity: Sürdürülebilir Kentsel Kalkınma için Sosyal Girişimcilik ve Yaratıcılık’
Araştırmacı - Avrupa Birliği - Tamamlandı
AB-TR Sivil Toplum Diyaloğu çerçevesinde Avrupa Kültür Derneği, Sinop Sürdürülebilir Kalkınma Derneği, MSGSÜ Yaratıcı Endüstriler Uygulama ve Araştırma Merkezi, ELIA ve çeşitli Avrupa üniversiteleri ortaklığında düzenlenen ‘Creatisity: Sürdürülebilir Kentsel Kalkınma için Sosyal Girişimcilik ve Yaratıcılık’ Projesinde araştırmacı , 15.02.2016